maandag 11 juni 2018

Auto verkopers... Autokopen deel1


In het kader van "ik ben op zoek naar een nieuwe kilometerverslinder" ben ik de afgelopen periode mijn ogen en oren eens de kost gaan geven. Eerst natuurlijk gewoon in allerhande online materiaal: wat kost wat, wat kan welke auto, wat vind ik nu eigenlijk mooi.
Daarnaast; wat is nue eigenlijk een standaard?

ui de standaard kwamen we al snel. De gemiddelde auto voor een gemiddelde medewerker ligt, zo hadden we bedacht, in de range van een A4. Die zie je veel rijden, dus dat zal het wel zijn. Even was er sprake van merken als opel en volkswagen, maar gelukkig wisten we elkaar er al snel van te overtuigen dat ook "mooi"en "leuk" onderdeel van het keuzepakket moesten zijn. Dus, A4 werd de standaard.

Dat maakt het wel weer uitdagen.d De A4 komt, zoals elk premium automerk, met meer optie pakketten dan dat er winkelpaden in de supermarkt zijn. Kaal is kaal, vol opties is onbetaalbaar, soort lege winkelwagen vs volle winkelwagen dus eigenlijk.

Om daar wat helderheid in te krijgen ben ik dus maar eens naar de Audi dealer gegaan. En of dat nu zo verstandig was?

Ik ging naar de vestiging in Amsterdam. Verstopt op de derde rij van een aantal blokken van een industrieterrein blonk het grote logo met ringen me al tegemoet. Grote P-plaats, veel blik waar de A5 (het was weer eens mooi weer) goed tussen paste. Bij binnenkomst werd ik direct aangesproken door een dame. Op vriendelijk toon heette ze me welkom, vroeg me naar de doel van mijn bezoek en na mijn uitleg werd ik vriendelijk de juiste kant op gewezen en werd me verteld dat er een adviseur zo direct zich zou melden.
...Ik in shock...
Toen ik me eenmaal had gesetteled in de A4, alle deuren eens open had getrokken en net in de kofferbak wilde duiken kwam er een man op me af. Na wat algemeenheden vertelde hij me alles over de ins, de outs en de mogelijk en onmogelijkheden met de A4. van benzine tot diesel, van avant tot sedan, Het verschil tussen A4 en Q2... Ik kreeg een stoomcursus "vier ringen en de mogelijkheden". Geweldig! Zo wil je toch altijd worden ontvangen...

maar... de A4 was de standaard. Dus eerst een verder verkennend onderzoek. Robertje zou Robert niet zijn als hij zijn zinnen niet had gezet op iets anders, iets buitenissigs, iets out of the box fun en mooi.  Big boys, big toys; iets wat naast de A5 niet zou misstaan. Een Alfa! Dat leek me wel wat! Mooi merk, history, temperamentvol, geen dertien in een dozijn.

Gelukkig zat de Alfa dealer gelijk verderop. Als een klein kind zo blij dook ik de showroom in! Daar stond ie te blinken, twee stuks in totaal, daartussenin de Guillia: de Alfa Romeo Stelvio ... wow...

Aan een tafeltje met pc een man... de showroom was niet overdreven groot, de auto's en de man met zijn tafeltje pasten er precies in. Vol enthousiasme, net als bij de Audi showroom ,dook ik in de Stelvio. Deuren open, stoelen verschuiven, stuur op en en neer, heen en weer... achterin zitten; pas ik achter mezelf? kofferbak open.. erin klimmen, gewoon, omdat het kan! wow...

De man zat. Achter zijn pc. Druk bezig. Kan.

Gelukkig stond er een tweede Stelvio. Wow... nog mooier. Leer, zacht, lekker ruikend. Ook hier weer de auto naar mijn smaak inrichten: Stoel, rugleuning, stuur... alles heen en weer. deur dicht, raam open.. wow... mooi

De man zat. Achter zijn pc. Samen met man 2 die net uit een deuropening kwam lopen.

Als een klein kind dook ik de deuropening in: Nog meer Alfa's?... Nee, ander merk. Terug, weer zitten! Wow... Mooi...

De man zat. man 2 lacht. Man 1 lacht mee en haalt koffie.

Nu ben ik toch gewoon een klein kind. een kind dat graag ook graag aandacht wil. Beduusd keek ik om me heen. Was ik niet lief, leuk, aardig? Leek ik niet op een Alfa koper maar op een Audi fanaat? Verkeerde broek? Ik liep immers in jeans, niet in flitsend rood corduroy... of  wat een alfist dan ook hoort te dragen..

Lichtelijk teleurgesteld droop ik af. Bij de deur keek ik nog één keer om. De man zat... met koffie en zijn pc. Man 2 was weg. Nog even keek ik naar de stelvio. De stelvio keek naar mij. De man naar zijn pc.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten