woensdag 13 juni 2018

Op de schreden terug... Autokopen Deel3

Een mercedes, wie had dat ooit gedacht? Dat waren toch van die aannemerssloepen? grote bakken met grote stoelen waar je met een grote sigaar breeduit zittend groots mee doet?
of met dat kogelvrije glas voor megalomane presidenten en wanne be artiesten? maar goed, het is ook duits degelijk. maar zou dat wel passen bij mijn idee van "leuk"... de enige manier om dat te ontdekken is gewoon gaan kijken.

Daar stond ik dus, met een audi voor een mercedes showroom. Voorzichtig liep ik de deur binnen, benieuwd naar wat er zou staan. Niets nieuws dus. Allemaal busjes, veel tweedehands. Wel een vriendelijke dame achter een receptie die, op mijn rondkijken vroeg wat ik zocht. eeeeh... nieuwe auto's...

Vriendelijk verwees ze me naar de trap, mij inschattende voor dat wat ik natuurlijk ook was; een vitale veertiger. Eenmaal boven gekomen blonk het blik me tegemoet. Een Maybach convertible trok direct mijn aandacht. Zouden ze die willen inruilen op een blauwe Audi?

Tja... waar te beginnen. Gelukkig liep er hier ook een 'man in pak" die mij vriendelijk aankeek. Op mijn hallo kreeg ik zowaar een antwoord terug. Dit was alweer een pluspunt. Na mijn uitleg wat ik zocht, mijn bekentenis dat ik nog nooit in het bezit was geweest van een Mercedes en de erkenning dat ik geen idee had hoe het qua types in dit merk ging, zag ik een 'ah!' blik in zijn ogen. Enig wat ik me afvroeg:  was of het een "ah! dit is leuk ik kan alles vertellen" blik was of "een ah! heb ik weer" blik.

Gelukkig bleek het een blik uit de eerste categorie. Al snel werd ik door types en modellen heen geleid. Mercedes heeft, zo leerde ik, Achterwiel Aangedreven auto's. op alle types die eindigen met een A (GLA, CLA) zit... voorwielaandrijving.. logisch... het zijn Duitseres, die maken aparte grapjes...

Na een complete uitleg van het A gamma en het C gamma (de rest werd me toch te groot) toch nog even navraag gedaan naar de Maybach. Deze bleek echter niet in de juiste lease categorie te vallen. Jammer.

Zo een eerste dag blik kijken geeft helderheid, maar ook veel vragen. Gelukkig waren op zondag de showrooms dicht zodat ik mijn gedachten nog eens kon laten gaan over wat ik had gezien. Een A4, Q2, Stelvio of toch een CLA shooting break.. of toch nog iets anders.

Daarbij kwam ook nog eens de vermaledijde WLTP test, de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, in goed Nederlands. Hierdoor zouden een aantal auto modellen fors in prijs kunnen stijgen en daar durfden de desbetreffende dealers nog geen uitspraak over te doen. Dus het was alsof je in een snoepwinkel liep zonder te weten wat het snoep ging kosten.

Omdat ik toch geen lekker gevoel had bij mijn eerdere bezoek aan de alfa dealer en ik de stelvio toch wel erg leuk vond, dook ik nog maar eens in good old google. En zie! ook Leiden, stad in de regio, had zo een dealer zitten! Zou dat een betere optie zijn?

Bij het binnenlopen blonken de alfa's mij tegemoet. een fraaie Stelvio direct naast de deur. Binnen een paar tellen een man naast me, in good old blauwe stofjas. Enthousiast begroette hij me, vroeg naar mijn wensen en leidde mij naar het model. Helaas... hij was geen verkoper.. die zou er zo aankomen...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten