woensdag 20 juni 2018

wat dan wel... autokopen deel5

Na alle overwegingen kom je altijd wel uit op iets wat je niet verwacht. Dat is eigenlijk wel het hele verhaal. Na mijn vele omzwervingen heb ik toch alles nog maar eens op een rijtje gezet, natuurlijk ben ik als petrolhead gek op het kijken naar mooi blik. Dat was één van de redenen om zoveel showrooms te bezoeken.
Ook was het wel weer 'verhelderend" om te zien hoe sommige "autoverkopers" met hun werk omgaan. Ze verwachten schijnbaar echt dat glimmende auto's en een kinky showroom ervoor zorgen dat het blik vanzelf de winkel uitloopt. Waarschijnlijk vinden ze zichzelf een soort supermarkt. Als je weet wat je wil hebben loop je maar naar de kassa en we maken wel een bonnetje.

Toch werkt dit voor mij niet zo: de showroom is een afspiegeling van het bedrijf, van de garage. Die showroom: die zie ik één keer. Maar de werkplaats? Ik verwacht service bij mijn onderhoudsbeurten, bij problemen, bij alles waar een rood lampje gaat branden wil ik gewoon ergens heen kunnen rijden of bellen. Het is immers een zakelijke auto; die moet altijd rijden, die hoort bij het onderdeel verdienen.
Voor mij vertegenwoordigd dus een niet functionerende showroom ook een inadequate werkplaats. Misschien klopt dit niet, maar als de presentatie aan de voorkant al niet klopt, hoe kan dan de backbone wel goed geregeld zijn en mij wel helpen?

Jarenlang heb ik om die reden Skoda gereden. De showroom was een beperkte oppervlakte met wat nieuwe auto's, maar er zat een man die mij elke keer weer aansprak. Die contact had met zijn monteurs en die zelf ook bereid was iets te doen. Die wist wat een auto kon, deed en ook waarom ik bij hem kwam. Geweldig bedrijf dat Toon van Eijck in Bodegraven. Ook met de zakelijke Audi was ik er kind aan huis. Dat is dus eigenlijk wat ik zocht; Vertrouwen, de showroom als uithangbord, niet als glimmende spiegelzaal. Daarbij dus eigenlijk ook wel een bedrijf in de buurt, zodat ik niet half Nederland hoef door te rijden voor onderhoud.

Dus.... toen zag ik die SUV bij de wasstraat... en ik wist waar de dealer zat, ik was er heul voeger wel eens geweest. Niet vanwege SUV's maar vanwege leuke kleine 2 seaters en sportauto's met boxermotoren.

Eenmaal binnengekomen in de showroom geen man in snel pak maar een verkoper die zijn kantoor uitkwam om mij te begroeten. Die me, heel verstandig in een lease edition wilde praten maar al snel door had dat ik ook wel iets leuks zocht, iets completer.  Die me meewarig onder de motorkap liet kijken, maar al snel zag dit ik de peilstok nog niet van de koelvloeistofdop kon onderscheiden. Die me dus lekker zat te maken met kleuren van blik en leer, franjes en toeters en bellen.

Dus het werd een auto met een beetje power, een beetje 4wd, een beetje inhoud. Geen middle of the road, populair genoeg, maar niet te algemeen. natuurlijk zijn er mooiere, betere of uniekere auto's. maar ik denk dat ik met dit stukje blik de komende jaren prima vooruit kan.

Owh... en de reden voor een andere auto? Over een dikke week begin ik met een nieuwe baan... Veel weer onderweg, werk in Den Haag, Den Bosch en Eindhoven. Kantoor deels op locatie, deels thuis.

























PS.. het is dus een Mazda geworden, een CX5..., voor de volledigheid:

een MAZDA CX-5 2.0 SKYACTIV-G 160pk 4WD Aut GT-M
Kleur Soul Red Crystal met 19" 'gun' velgen en zwart leder interieur

is het geen plaatje?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten